" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Thursday, March 24, 2011

.: MAHU atau PERLU :.

" Aku minta pada Allah setangkai bunga segar......baunya yang wangi, rupanya yang cantik, buatku gembira, orang di sekitarku bahagia...alangkah indahnya hidup macam tu....  "






" DIA berikanku kaktus berduri......tajam, melukakan...hinggakan orang di sekitarku mencemuhku. 'hish, menyusahkan' , kata mereka...aku malu, diinjak-injak rasa diri ni... "




" Aku minta kupu-kupu..dpt temankan aku, jadi penghibur hatiku setiap masa, tenang melihatnya, rupanya menawan, warna-warni...suka2..."




" DIA berikanku ulat bulu...merah-merah tanganku, gatal kot, sakit aku, tergaru-garu,...menyusahkan, leceh..arrghh, aku benci..!!"







" Aku sedih dan kecewa....rasa terluka, rasa tertekan, hilang semangat..semua yg kuMAHUkan, tak tertunai. hampa, kecewa..aku malu. kawan2 ku, nmpak sepertinya semua yg mereka idamkan, mereka dapat. mereka nk berjaya dlm pelajaran, Allah tunaikan hajat tu. mereka berjaya. mak ayah semua gembira, senyum hingga ke telinga..bangga dgn anak mereka...aku?? hanya lihat dari jauh. perit rasa hati ni. bagaimana mahuku hadapi mak ayahku? semestinya mereka kecewa, sedih dgn diriku..tak sanggup rasa... Apa ini ya ALLAH? mengapa semua ni terjadi padaku?? hidupku sekarang nampak macam semua tak menjadi...aku rasa seperti mahu putus asa.........ALLAH...",





" Namun kemudian, kaktus telah cantik berbunga, dan ulat bulu telah bertukar menjadi kupu-kupu...aku terkejut, terkedu. tak ku sangka. rupanya begitu...aku telah silap. aku sangka buruk padaMU ya ALLAH....astaghfirullah.."







 "Rupanya, itulah jalan Mu ya ALLAH, indah pada masanya..mungkin aku tak diberi apa yang aku MAHUkan, tapi ALLAH beriku apa yang aku PERLUkan..."


" Walau kadang sedih, kecewa, terluka dan tertekan,...tapi jauh di atas segalanya, DIA telah mengaturkan yang TERBAIK dalam kehidupan ku....yakinilah segala aturanNYA buat diri..."



**************
- diadaptasi dari mesej2 forward. terima mesej tu bertepatan saat diri diserang down. syukran kepada sender.. waktu tu, hati dah mula menaruh syak padaMu,...fikiran bercelaru, buntu...tersentak diri sejurus habis membacanya...aku telah salah sangka...lagi teruk, aku salah sangka pada ALLAH..


sama2 kita fikirkan....wallahua'lam.

6 comments:

hamiz said...

kak yana, memg kene ar.. sakit, memng sakit. tp xpe, perjuangan dteruskan, insyaAllah. mudh2an.

Liyana Rosli said...

mizah: insyaAllah...weh, isi borang upu leklok yeh...nk tanye pape tanye la eh...

Anonymous said...

waa..yana,really touching..nice 1..rs cam nk nangis pon ade :( nk2 ngan backgrond lagi camni..huhu..terbaek!

Srikandi Al-Quds said...

macam kenal je ayat ni.. haha..

Liyana Rosli said...

srikandi Al-Quds : heheh, adakah anda sender tersebut?? hehe,,.

Anonymous said...

nangis dh ak..yan..shukron ats p'kgsian..menyedarkan..~izzah fadzilah