" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Tuesday, April 27, 2010

the m0st trAumatiC day during my 5 montHs off....!!! [goin to the dentist......]

pagi tadi, aku g paka sbb nak pegi jumpe dentist. mak aku kate d paka ni ade sorang dentist bagus. Dr Norleeda rasenye nama....Klinik Pergigin Norleeda. sebenarnye, aku malas nk pegi jumpe dentist ni. ingt ske ke org main gerudi mulut, gigi kite.....tp, terpakse, sbb gigi aku dah ade berlubang....eheheh. bese ah, aku dah braper tahun x g jumpe dentist yg secare proper. stakat dentist yg datang d skoloh setiap tahun tuh....gigi aku sokmo terlepas dr sebarang rawatan....

aku g paka dgn ayah aku. dia drop aku d depan klinik, bagi duit rm100...aku pon pegi le....x penah g sebelum ni buat rawatan gigi kat situ. last time aku jumpe dentist ialah semasa aku darjah 4....d sebuah klinik gigii d kerteh ni. aku pegi ke kaunter, daftar nama, kabo nak tampal gigi n buat scaling....ceh, rilek je kabo nk wak scaling. padahal seumur hidup aku dok penoh2 wak scaling.....mak aku kabo dok sakit pon. aku dengan perasaan slambe g masuk bilik doktor tuh....ingt dok sakit sungguh..........



aku kabo ke doktor tu nak tampal gigi...mula2 dia korek2 gigi...rase dah ngilu2 skek, tp x sakit...tp, stat je dia gerudi gigi yg berlubang tuh untuk bersihkan gigi tu....ngilu sampai ke rahang2 aku....terkejut aku yg sebegitu rupenye sakitnye.....mmg aku dok sangka. ingt sekejp je digerudi gigi nih, rupenya lame.tgh2 dia gerudi tu, aku terbau hangit, ingtkan ape, rupenya tu lah bau gigi yg hangit digerudi.....uwek..!!......

' gigi awak ni lembut sgt. mcm x cukup kalsium'.....

tgh sakit2 tu, bulih lg aku tersengih. ade ye kabo dok cukup kalsium. mmg aku jenis kurang minat susu, tp mnde tenusu lain aku on je....aku mntak doktor tu tampal dgnn tampalan putih [ceramic], sbbnya kalu tampalan hitam tu, mak aku kabo ia mengandungi bahan raksa...mmg bahaya. aku blaja d skolah, raksa ni malahan bulih meneyebabkan kemandulan kepada manusia...selepas, aku ingt dlm hampir setengah jam...baru la siap proses penampalan gigi....


ni gambar dr web, ngeri tgk......hahah


selepas tu, bermulalah mimpi ngeri aku. proses scaling gigi [bersih gigi] pon bermula....mmg aku tahu yg dia kikis karang2 gigi yg ade di sekeliling gigi berdekatan dgn gusi...berdarah sikit tu perkara biasa. tp aku rase sakit mbeng....mcm ditoreh pisau ke gusi aku....berair mate aku....sakit!!! tp aku senyap je, dok kabo mnde ke doktor tu.mulut dah stat bau hanyir2 darah dah.... lepas siap scaling gigi atas, doktor bagi aku kumur sekejap. aku pon ludah.....merah menyala darah.....macam aku kene santau mnde.....heh. mmg x normal darah banyak tu. aku tgk geng aku kene scaling dgn dentist yg mari ke sekolah pon, x berdarah hanyar gtu. pahtu diteruskn proses scaling ubtk gigi bwh....aku dlm hati....

'cepat le siap...dok tahan doh tetelan darah banyak dah...nk muntah brase....'


-gambar hiasan sahaja-

lepas tu, siap la sumenye. doktor tu kate aku ni ade masalah gusi. mmg beno pon. aku setiap kali gosok gigi, bile ludah ubat gigi tu, x sah kalu x warne merah...berdarah aje....

'gigi dgn gusi awak x kuat. x cukup kalsium dgn vitamin c. ni kalau nanti baru beranak sorang dah x tahan dah gigi,......'

hahah. alamatnye, aku pakai gigi palsu awal la ni........info berguna untk masa hadapan.....bile nak bayar, terkejut jgk dengar harga. RM 205.00.......nasib baik ayah aku ade duk lepak d tempat menunggu....g mntak lagi duit, x cukup.....ngeri2...td aku tdo petang, termimpi yg gigi aku kene gerudi lg. dasyat efect g dentist hari ni. hahah. sampai sekarang aku masih terbau bau gigi hangit. nak termuntah bile ingat.......

8 comments:

bawang kecek said...

ish seri'aaa ak mu kte g2...ak nih doh le hok ad knngan phet dh hehe...nyway tahniah krn slmt mnjlani ktakotn tuh...hehe...weh mu dpt u ane??

kadet44 said...

aku dok bulih mane2....sbb aku awal2 isi 4 pilihan je. pahtu bile nok bukok smula, ye kabo peluang kite nok kemaskini dah xde. nasib le aku. aku mono rayuan ke uia. pahtu g matrik la lu kot. mu??

bawang kecek said...

ak pn isi 4 plehan j gop hr tuh....ak dpt unimas...asac sn fizkal...doa2 ak g jaoh2 kt neg org ea...hehe...c nat pom dpt unimas gop...asac sn hyt...dy g gop wse...skali la ktorg...mu ok le tuh...blajo mlek mtrik ea...mge2 dpt rayuan k uia...mu mtk nd??mtrik mu dpt sn fzikal op??

kadet44 said...

aku mntak ngarot2 je UIA tuh sbb blajo awal2 same je lake asasi mnde2 pon, kkg baru tuko ke course medic. aku mtrk bulih sc fzk. tp kkg dinu bulih tuko.....ow, akhirnya tercapai gok hasrat mu xmboh g matrik kn....untung ah mu....blajo molek..

bawang kecek said...

tnx...sme la mu pn...ble btlok g kt matrk kaka p.pinang??hehe...

kadet44 said...

ahad ni....heheh. matrik kaka penang teruh mu ek....

Anonymous said...

ai...awk nyer gg ade masalah gusi berdaarah lgi x? means lpas brus gg ade lg ke darah? nafass berbau x?
sbb sy pun ade mslh mcm awk...tp takut nk bt scaling...huhu
thhx ur sharing.... hehehe

Liyana Rosli said...

skrg dah kurang dah gusi berdarah....ntah,munkin sbb dah rajin mkn sayur...heheh..nafas iA,..kalau rajin berus gigi, xde masalah tu...

haha...sy pon, x berhajat da nk buat scalling lps2 ni...sakit.. :p