" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Saturday, April 3, 2010

[ FiKir2.........]



kerja sebagai seorang doktor sememangnya mencabar....ape xnye, kite terpaksa bermain dgn nyawa manusia. semua tindak tanduk yg dilakukan oleh seorang doktor, terdapat padanya risiko yg teramat besar untuk ditanggung....kalu aku, kalau insya-Allah satu hari nanti jd seorang yg bergelar doktor benda pertama yg paling aku takuti ialah mcm mane aku hadapi saatnya di mana aku gagal menyelamatkan satu nyawa.....aku fikir mesti setiap doktor akn menghadapi 'kali pertama' mereka gagal menyelamatkn nyawa seseorang. mcm mane agaknya aku akn respond terhadap situasi tu nanti....aku anggap tindakan aku tu seolah-olah dah bunuhnya...




tapi, yg aku bimbang skrg, masyarakat kite dah buat main2 dgn profesion sbg doktor nih... baru ni aku ke hospital kemaman untuk rujuk kes adik aku yg br lahir sbb dia kene jaundis tuh. aku ikut sekali masuk ke bilik doktornye...first impression aku terhadap doktor ni..' di x lyk jd doktor'!!seorang doktor, walau di mana pon dia berkhidmat, hospital kerajaan, swasta mahupun di kawasan2 seperti tapak bencana dsb, dia kene tunjuk profesionalisme sebagai seorang doktor....si doktor yg aattend adik aku nih kami masuk bilik tuh, tgk dia sedang duduk ats kerusinyya bersilang kaki, di sudut bilik ade seorang pempuan [betine] yg kelihatannya baru lepas borak dgn si doktor....doktor tu mcm robot...


'sakit ape'
'ow, berat lahir brape...'
'lahir cukup bulan?...'
' ok, nurse...tolong......bla x 10....'
......dan beberapa patah perkataan lagi yg aku x brape ingt dah dia ckp.....

kerje2 lain, nurse yg handle......kesian aku tgk nurse tu,...kene bekerja dgn doktor sebegitu....aku x pernah jumpe doktor se'haprak' itu.....x payah jd doktor la senang!!!tp, walaubagaimanapun, masih ada ramai lagi doktor2 di luar sana yg punyai komitmen yg amat2 positif terhadap kerja mereka....mcm tu la, 'kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..'

6 comments:

::::Fakhratu Naimah Muhad:::: said...

ko jdik r doctr nnti..jdik yg tbek... bley ak tmpang skaki nnti...

LIYANA ROSLI said...

insya-Allah....

bawang kecek said...

huhu ak doa gop k mu...
tp mmg trok kalu doktr g2 kn...as ptient ak wse ckap g2 bley sbbkan org x cnfdent ng dy...

LIYANA ROSLI said...

aku dah jupe hok lag terok dr dokter seko tuh.....kkg aku cite ke mu..

cek, resipi....emmm...secepat mungkin aku try nok wi ke mu nih...terlalu sibuk....sori2..

hanimnorlaila said...

salam.. tak pasti adik dah baca x buku ni.. tapi kalau belum baca.elok sangat baca.. tak pasti ada x jual lagi kat kedai.. tajuknya.. kesaksian seorang dokter,mensucikan hati melalui kisah2 nyata... penerbit darus sunnah.. sangat hebat.. perjalanan seorang hidup seorang doktor.. dalam lalui perjungan sebagai seorang doktor..

LIYANA ROSLI said...

merpati terbang mencari... :

terima kasih ats info tentang buku tu, insyaAllah, kalo berkesempatan, akn carik..juge, "dont mind entry sy yg lame2 ni,...time ni fikiran mcm tak brape matang lg...menulis ikut emosi, ayat ntah pape..." .segan jugak rase, mcm nk delete, tp, bile pikir balik, mungkin entry2 lame ni la, kalo dibelek-belek smula, akn bina "self confidence" kita...