" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Monday, August 30, 2010

hikmaH di sebaLik teKanan...

tension.....tension tu sebenarnye bagus. tension atau tekanan lah, yg dpt mendidik dan mengajar kita. Melalui tekanan kita peroleh pengalaman, kematangan. jadi, setiap kali berdepan tekanan, tak kire tekanan tu dlm bentuk apa sekalipun...tension bile result exam tak berape gempak, tension dgn kawan2, tension dgn cikgu2/lecturer2, tension dgn persepsi org lain terhadap kite, tension dgn ibu bapa, tension apabila tindakan yg harus dibuat sering bertentangan dengan kehendak diri dan hati.......semua itu common. manusia mane yg tak tension....



tension bukan shj bile kita mendapat musibah, ujian atau perkhabaran2 yg kurang enak. tension juga berlaku apabila mendapat nikmat. contoh, seorang yg dapat result cemerlang dlm akademiknya [12 A+ la.....contohnya], juga akan berasa tension dgn kejayaannya itu.

"lepas ni kene kekalkan prestasi dan tingkatkan....."
"mcm mane nk react dgn geng2....buat biasa, malu2 atau..."

dan mcm2 lagi tekanan yg timbul....
jadi, jangan lah kite menegatifkan anggapan kite terhadap tekanan2 yg kita hadapi. di sebalik setiapnya, ade hikmah2 tertentu yg kita boleh ambil dan buat pengajaran...jgn bila diserang tekanan, kite terus melenting, rase down, putus asa...dan yg paling teruk hilang kewarasan berfikir...rase down ketika tension tu bende normal.



aku pon bese rase down ni. dan kadang2, aku juga terleka dengan arus tekanan tu. contohnye, result exam mid-sem baru2 ni. aku mmg bukan student jenis study hard, struggle...perangai study aku dr sekolah menengah ialah study ringan2 je. menunda-nunda tu, heheh, biasa le.....jadi, bile result exam mid keluar baru2 ni, tebtunya result aku tak brape la. ditambah dengan kecuaian menjawab certain2 soalan yg membuatkan aku hilang lg banyak markah. dah la markah kuiz pon hampeh. ade satu kuiz tu aku dapat 4/20 aje...nk nangis rase tgk markah tu.....time tu teramat la tension, kire2 pointer, x sampai 3 pon, 2.94. jd, mmg dlm seminggu tu rase down amat. bertambah tertekan apabila geng2 ramai yg dpt result cantek...aku?? jd, dr situ la, aku try post mortem cara aku belajar. mungkin care aku tu dah x sesuai untuk digunapakai di matrikulasi ni....ni bukan sekolah daa....jd, aku try ubah sikit2 care belajar. kalau dulu time sekolah, aku mmg bukan jenis stay up night study, sekarang dah cube berjinak-jinak dgn trend tersebut...try n tengok dulu.....



jadi, tu lah nk cakap. setiap tekanan yg datang, jgn ambik negatif nye saje, see it by the bright side.....ade hikmah yg tersedia untuk kite ambik....jadi, kepada sahabat2 ku sekelian, La Tahzan......

0 comments: