" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Friday, January 25, 2019

KITA SEMUA MASIH BERTERUSAN BERDOSA


Fardhu kifayah bagi Amar Ma'ruf Nahi Mungkar kita bagi komuniti Malaysia di Mesir khususnya Zagazig, masih belum terangkat. Kita semua masih berdosa.
Kifayah berasal dari perkataan: Kafa = "mencukupi". Dalam konteks AMNM, bermaksud usaha yg dibuat sudah mencukupi (adequate) bagi membanteras kemungkaran dari berlaku di satu-satu lokaliti. Tidak kira dari sekecil-kecil mungkar: seperti meniru exam, menipu attendance, percampuran tak syar'ie antara lelaki perempuan seperti pergi keluar makan bersama, bersuka ria jaulah bersama, sukan permainan bercampur, couple, bertepuk tampar bergurau senda lelaki perempuan, tidak tutup aurat dengan sempurna, merokok tanpa segan silu di khalayak.. dan lain-lain... Sehinggalah ke sebesar-besar kemungkaran yang dapat dieja.
Bukanlah bermaksud "apabila dah ada org buat, maka terangkat kewajipan dari semua dan selesai", seperti yang kita silap faham selama ini. Fardhu kifayah dikira terangkat, apabila usaha yang dibuat MENCUKUPI. Makanya, selagi kemungkaran; kecil mahupun besar masih berleluasa terjadi di lokaliti kita, kita semua berterusan menanggung dosa bersama.
Ini belum disebut dari sudut bagaimana hakikatnya, hukum buat AMNM iaitu seru kepada kebaikan, larang dari kemungkaran: juga ialah Fardhu Ain. Semua orang Islam yang mukallaf (sudah baligh + berakal) -- WAJIB buat.

Sedang cuba fahami.
Selepas 6 tahun setengah di sini, begini hasilnya. Di mana silapnya.


0 comments: