" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Thursday, October 27, 2016

"Kita tak pernah ada hak untuk hidup BEBAS.."

"Freedom of speech"

Pertama kali aku dengar frasa ni,..aku fahaminya secara zahir. "Kebebasan untuk menyatakan sesuatu".. Waktu itu, bayangan minda aku sempit. Aku hanya mampu menterjemah frasa di atas dengan bayangan seorang pemuda, berdiri di khalayak ramai..dan berkata-kata, mengeluarkan suara tentang sesuatu yang dia mahu untuk orang ramai ketahui. Dan orang ramai mendengar. Mungkin di dalam fikiran setiap orang yang mendengar, ada yang bersetuju, ada yang membangkang. Namun, secara realitinya, tiada yang berhak pergi ke hadapan dan menakup mulut pemuda tadi, mengahalangnya dari terus bercakap,. Tiada yang berhak bangun dan menyuruh pemuda tadi agar berhenti bercakap. Tiada yang berhak keluarkan pistol dan tembak sahaja pemuda itu. Kerana kita semua punyai hak untuk bersuara..kita semua punyai hak untuk menyatakan menyatakan pendapat dan pendirian kita, kita ada hak untuk menghurai idea dan buah fikiran kita kepada orang..dan kita ada hak untuk terus berkata-kata..lantas menyemai fahaman dan idea kita di benak minda orang lain pula. Kita bebas. Itu hak kita.

and me... I could'nt agree more..

Waktu kemuncak bagi seorang manusia, usia muda. Darah panas, mudah benar nak gelegak..easy to be triggered, easy to be excited. Full of adrenaline.
Percayalah..ada sebab kenapa orang-orang tua selalu nasihat,

"Orang muda..memang semangat. Tapi jangan sekali-kali semangat tu semangat kosong. Semangat atau hammasah ni..kena ada acuan, kena ada landasan. Dan landasan itu tak lain tak bukan..ilmu.
Dan sebaik-baik ilmu..adalah ilmu yang sahih, benar dan diredhai Allah.."

Teringat sewaktu menuntut di ipta dahulu. Waktu itu sekitar tahun 2012. Laungan "Freedom of Speech", "Academic freedom" dan "Freedom of Intellectual" sakan menghambat kampus-kampus IPT di seluruh Malaysia. Orang muda, budak-budak universiti.. AUKU waktu tu bagi kebanyakan mereka seperti gari reput berkarat. It was a threat,..but not something worth to make you worry to stop what you are doing.
Kalau dibuka cerita-cerita tentang "kebebasan bersuara" di dunia kampus IPT Malaysia..banyak kisahnya.

Antara yang menarik, siapa masih ingat insiden bendera Najib diturunkan mahasiswa? Gambar pimpinan negara dikapankan dan dibatu nisankan?

Tidak dinafikan, ada beberapa perkara seperti kebebasan intelektualisme dan akademik, yang sememangnya perlu untuk diperjuangkan semula. Sudah terlampau lama mahasiswa dibisukan, dipekakkan. Universiti jadi seakan kilang. Para mahasiswa mahasiswi IPT Malaysia sudah tentu sedia maklum tentang iklim pada waktu itu. Maka, terjadilah siri-siri kebangkitan mahasiswa, memperjuangkan aset yang telah dipijak.

Tapi..sememangnya..seakan ada sesuatu yang kurang kena.
As the time goes by..pemahaman aku berubah dari satu fasa, kepada satu fasa. Muncul pula "Media Freedom".."Human Rights".."Freedom of Expression".."Freedom of Choice".."Freedom of Sexuality"...
Hidup manusia semuanya mahu bebas..semua mahu diberi hak untuk bebas. Dahsyat dunia.

Lihat sahaja pd "Freedom of Expression".
..kata-kata, tulisan, tindakan..malah apa sahaja yang mampu diterjemah atau diekspresikan kepada orang ramai, berhak untuk bebas,..tidak dibelenggu.
Geng Punk, Skin Head,..LGBT's..they all want their freedom to be who they want to be.
Sungguh..satu malapetaka besar buat manusia.

How you express yourself is the way how you live your life.

Kita selaku manusia, diberi akal..dan lebih baik Alhamdulillah apabila diberi Iman, diberi Islam. Kita selaku manusia..tidak pernah ada istilah BEBAS. Selagi mana masih ada Iman di hati, kita semua punyai limitasi, kita semua punyai garisan yang kita tidak boleh sesekali langkah atau langgar.

Everything moves freely, but never beyond the lines of ALLAH.
He's our creator, only He knew the how far the lines should go to provide the best for His creations.

Then, alhamdulillah I finally understood.
In this wordly life, there is no such thing as true freedom.
True freedom is in the Hereafter.

2 comments:

asiah nabihah said...

Kak liyana sdg bljr dkt mana skrg?

LIYANA ROSLI said...

Asiah nabihah: di universiti zagazig, mesir