" TRUST in Allah wont make the mountains smaller but make CLIMBING easier. DO NOT ask Allah for a lighter load, but ask Allah for a STRONGER BACK..."

Thursday, July 3, 2014

" Personaliti: Apa yang mendefinisikan anda? "

Personality.

Mungkin saya seorang yang ‘amateur’ untuk bercakap dengan lebih mendalam tentang topic ini. Namun, sekadar perkongsian dan pandangan yang terhasil melalui pemerhatian dan pengalaman. Juga hasil menuntut subjek psychology di tahun 2 perubatan ni.



Terdapat pelbagai teori berkenaan personality. Antara yang paling klasik dan popular, teori oleh Hippocrates. ‘ancient four humors theory’ atau ‘the temperament theory’. Sekadar penjelasan ringkas, teori ini mempercayai bahawa segala mood, emosi, corak berfikir dan tingkah laku manusia adalah disebabkan oleh “body fluids” yg digelar ‘humors’.

CHOLERIC

MELANCHOLIC

SANGUINE

PHLEGMATIC


Setiap satu daripada keempat-empat personality ini, punyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Ada karakteristik masing-masing. Dan lebih menarik untuk diketahui, setiap daripada kita punyai keempat-empat karakter di atas. Cuma, yang terzahir dari diri seseorang itu mungkin hanya 2 personaliti yang paling dominan. ‘1st dominant and 2nd dominant’. Dalam erti kata lain, setiap orang ada ‘blend’ personality masing-masing.

Yang membuatkan setiap manusia unik.


Secara ringkasnya, CHOLERIC  seorang yang bersifat pemimpin, cepat dan pantas dalam tindakan, tidak mudah terpengaruh, .. “THE DOER”..namun, mereka juga bersikap kurang sabar, kurang sensitif, tidak suka mendengar pandangan orang lain dan selalu merasakan diri yang betul.

MELANCHOLIC  seorang yang sangat organized. Hidupnya bersistem, semua disusun. Bersikap analitikal dalam setiap permasalahan atau isu yang dihadapi, juga seorang yang setia. Banyak berfikir dahulu, kurang bercakap. “THE THINKER”. Namun, kurangnya, mereka senang untuk tenggelam dalam depression, kadang-kadang terlalu banyak berfikir, tindakan lambat dihasilkan. Sensitif, mudah untuk kalah dengan emosi. Introverts, gementar bercakap di hadapan orang ramai. Suka menyendiri, malah sering sahaja digelar ‘anti-social’.

SANGUINE  pula, seorang yang sangat optimis, sentiasa ceria, motivated. Sentiasa berusaha mencari tempat di dalam masyarakat, sentiasa mencari keseronokan, ‘adventurous’. ‘the people’s people’. Juga seorang yang ‘pleasure seeking’.  Sangat ‘pro-society’, ‘extrovert’, ramah. “THE TALKER”. Namun mereka juga berhadapan masalah apabila tidak ada orang berdamping untuk menjadi pendengar,..kadang-kadang tewas kepada ‘keseronokan’ dunia..dan amat mudah naik bosan dengan sesuatu.

PHLEGMATIC seorang yang sentiasa tenang, diam. Sering menjadi ‘observer’ pada orang lain. Mereka amat mudah bertolak ansur dengan orang lain, punyai kesabaran yang tinggi. Pendengar yang baik, tidak banyak bercakap dan sentiasa didampingi ramai kawan.”THE WATCHER”. Namun, mereka juga kurang ‘enthusiasm’, terlalu memendam emosi hingga menyebabkan diri sendiri terkesan.

Uniknya manusia, setiap seorang punyai ‘portions from portion of each one of the personalities’.



Boleh jadi,

 ‘sanguine-choleric blend’

‘melancholic-choleric blend’

‘phlegmatic-melancholic blend’..

Dan banyak lg.

Kemudian, apa kesimpulan atau khulasahnya yang kita boleh dapat setelah belajar ilmu personality ini?
Bercakap atas dasar seorang ‘da’ie’, seorang Muslim yang sememangnya wajib atasnya untuk berdakwah, menyampaikan Islam..sebarkan kebaikan, halang keburukan. Setiap waktu kita bermain dengan makhluk Allah, sama spesies dengan kita iaitu MANUSIA.

Pada pandangan saya, WAJIB bagi seorang Dai’e itu hadam ilmu sebegini. “the art with people”. ..perlu pelajari bagaimana caranya menyentuh hati manusia, sentuh mereka..tarik ke arah kebaikan, kepada ISLAM. Apabila kita kenal seseorang, kita teliti dan analisa personalitinya. Kita trace kelebihan dan kekurangannya. Maka dengan maklumat itu, baru dapat kita plan pendekatan, strategi dan uslub yg unik,eksklusif, yg terbaik..khas untuk dia sahaja. Kerana setiap manusia itu berbeza.




Berurusan dengan manusia..
tersilap cara..buruk padahnya..
Kita boleh lega sahaja,..
Namun kelak imej ISLAM yang tercela.

HIKMAH itu barang yang tercicir daripada orang MUKMIN’

Bersama kita manfaatkan ilmu pinjaman Allah kepada kita.

AMAL tidak boleh jadi tanpa ILMU,..
Begitu juga ILMU tidak akan lengkap tanpa AMAL selepasnya.


Kawan-kawan, walaupun Psychology ini MINOR subject bagi kita, 50 markah shj..tp ia memainkan MAJOR importance for us as MUSLIMS.

0 comments: